افراد با وزن طبیعی مبتلا به دیابت نوع 2 می توانند با کاهش وزن به بهبودی برسند

28سپتامبر 2021- تحقیقات جدید ارائه شده در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعه دیابت (EASD) که امسال به صورت آنلاین برگزار شد، نشان داد که بر خلاف تصور معمول، افراد دارای وزن طبیعی مبتلا به دیابت نوع 2(T2D) ، می توانند از طریق کاهش وزن قابل توجه، بیماری دیابت خود را معکوس کنند.

هشت نفر از 12 شرکت کننده در این مطالعه با وجود داشتن BMI در محدوده وزن طبیعی، پس از کاهش 10-15 درصدی وزن خود، بهبود یافتند. سطح چربی در کبد و لوزالمعده ی آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافت و فعالیت سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس بازیابی شد.

پروفسور تیلور، محقق اصلی این کارآزمایی از دانشگاه نیوکاسل در بریتانیا، گفت: این یافته ها به وضوح نشان می دهد که کاهش وزن می تواند در دیابت نوع 2 مفید باشد، حتی در افرادی که وزن طبیعی دارند.همچنین از این ایده حمایت می کند که هریک از ما "آستانه چربی فردی خاصی" داریم - سطحی از چربی ذخیره شده در بدن که می توانیم با آن کنار بیاییم - و اگر از آن بالاتر برویم، به دیابت نوع 2 مبتلا می شویم، حتی اگر هنوز هم وزن ما طبیعی باشد.

پروفسور تیلور توضیح داد: تحقیقات قبلی ما نشان داده است که کاهش وزن 10-15 درصدی می تواند به معکوس شدن این بیماری در افراد دارای اضافه وزن یا چاق مبتلا به دیابت نوع 2 ، کمک کند.با این حال، پزشکان تصور می کنند که دیابت نوع 2 در افرادی که اضافه وزن ندارند، علل متفاوتی دارد. این بدان معناست که برخلاف افرادی که اضافه وزن دارند، معمولاً به کسانی که وزن طبیعی دارند قبل از دادن داروهای دیابت و انسولین، توصیه نمی شود که وزن خود را کم کنند.در عوض، تمایل به استفاده از انسولین و سایر داروها در مراحل اولیه وجود دارد.آنچه ما نشان دادیم این است که اگر افراد دارای وزن طبیعی، 10-15٪ از وزن خود را از دست بدهند، شانس بسیار خوبی برای خلاص شدن از دیابت دارند.این باید زنگ خطری برای پزشکان باشد و از آنجایی که در انگلستان از هر 10 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 ، یک نفر دارای وزن طبیعی است، زمانی برای از دست دادن فرصت انتقال این پیام باقی نمانده است.

دیابت نوع 2 یک نفر از هر 11 نفر از جمعیت بزرگسال جهان (415 میلیون نفر) را تحت تاثیر قرار می دهد و شیوع آن همچنان در حال افزایش است. دیابت نوع 2 زمانی رخ می دهد که لوزالمعده نتواند انسولین کافی تولید کند (هورمونی که به تبدیل قند موجود در غذا به انرژی کمک می کند) یا انسولینی که تولید می کند، درست کار نمی کند.

پیش از این، کارآزمایی بالینی برجسته ی بهبود دیابت(DiRECT) ، از دانشگاههای گلاسکو و نیوکاسل، نشان داده بود که یک برنامه کاهش وزن فشرده که توسط پزشکان عمومی انجام می شود، می تواندT2D  را در افرادی که دارای اضافه وزن هستند، معکوس کند.

جدیدترین نتایج مربوط به مطالعه ی معکوس شدن دیابت نوع 2 پس از عادی سازی مصرف انرژی در افراد غیر چاق (ReTUNE) است که به بررسی این موضوع پرداخته است که آیا کاهش وزن می تواند این وضعیت را در افراد دارای وزن طبیعی نیز معکوس کند یا خیر؟

دوازده مرد و زن مبتلا بهT2D و وزن طبیعی (میانگین توده بدنی 24.5 کیلوگرم بر متر مربع) برنامه کاهش وزنی را دنبال کردند که در آن 800 کالری در روز (از سوپ های کم کالری و شیک) به مدت دو هفته دریافت می کردند و پس از آن به مدت چهار تا شش هفته برای حفظ وزن جدید خود، مورد حمایت قرار گرفتند. آنها تا سه دور از این چرخه ی حفظ رژیم غذایی/ وزن را پشت سر گذاشتند تا 10-15٪ وزن بدن خود را از دست دادند.

شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه و پس از هر دور رژیم گرفتن و حفظ وزن، آزمایش های مختلفی را انجام دادند. نتایج آنها در پایان مطالعه با گروه کنترل - افرادی که دیابت نداشتند و از نظر سن، جنس وشاخص توده ی بدنی همسان بودند-، مقایسه شد.

میانگین وزن کاهش یافته ی آنها 8.2 کیلوگرم بود- از وزن متوسط 69 کیلوگرم به 61.8 کیلوگرم – که یک کاهش 11.9 درصدی بود. کل چربی بدن از 33.1 درصد به 27.4 درصد کاهش یافت. این میزان برای گروه کنترل 25.4 درصد بود.

اسکن­ها نشان داد که میزان متوسط ​​چربی در کبد از 4.4 درصد - بیش از دو برابر گروه کنترل - به 1.4 درصد کاهش یافته است.

میزان چربی در پانکراس از 5.1 درصد به 4.5 درصد کاهش یافت. سطح متوسط ​​تری گلیسیریدهاپلاسما (TG، معیاری برای کارآیی متابولیسم چربی)از 1.6به 1.0میلی مول در لیتر کاهش یافت کهبه سطح گروه کنترل رسید.

در هشت نفر از 12 شرکت کننده (67 درصد) ، دیابت بهبود یافت، نسبتی مشابه با مطالعات قبلی که بر روی شرکت کنندگان اضافه وزن و چاق انجام شده بود. بهبودی یا معکوس شدن دیابت به عنوانHbA1c (سطح متوسط ​​قند خون) کمتر از 48میلی مول در مول، و بدون مصرف هیچ یک از داروها تعریف می شود.

پروفسور تیلور، گفت: این نتایج، در حالی که مقدماتی است، به وضوح نشان می دهد که دیابت ناشی از چاقی نیست، بلکه ناشی از سنگینی بیش از حد توان یا آستانه ی بدن شما است. این به دلیل داشتن چربی بیش از حد در کبد و لوزالمعده، بدون توجه به BMI شما است.در کبد، این چربی اضافی مانع از عملکرد طبیعی انسولین می شود. در لوزالمعده باعث می شود سلول های بتا تولید انسولین را متوقف کنند.

دکتر احمد المرابه، نویسنده و محقق اول این تحقیق، که اخیراً از دانشگاه نیوکاسل به دانشگاه ادینبورگ نقل مکان کرده است، گفت: ما قبلاً نشان داده بودیم که فرآیندی به نام صادرات لیپوپروتئین کبدی یک موضوع کلیدی است. لیپوپروتئین ها موادی هستند که از پروتئین و چربی ساخته شده اند و چربی را از طریق جریان خون به سایر بافتها صادر می کنند. چربی اضافی به طور معمول در نواحی چربی زیر جلدی زیر پوست ما ذخیره می شود. با این حال، هنگامی که این ذخایر زیرپوستی پر شده یا دچار اختلال می شوند، چربی اضافی قبل از ذخیره شدن در کبد، به جریان خون ریخته شده و توسط لیپوپروتئین ها به بافت های دیگر منتقل می گردد. ما نشان دادیم که این فرایند محرک تجمع چربی در لوزالمعده است که تصور می شود به سلول های تولید کننده انسولین آسیب می رساند و باعث دیابت نوع 2 می شود.

او افزود: کاهش وزن با محدودیت کالری، روشی موثر در معکوس نمودن دیابت نوع 2 است و بهبود 67 درصدی در این گروه غیر چاق، بسیار قابل توجه می باشد. با این حال، این رویکرد برای بسیاری از افراد از جمله افرادی که دارای BMI طبیعی هستند، چالش برانگیز است. تیم ما در ادینبورگ در حال بررسی مکانیسم های دقیقی است که منجر به بهبودی در طول کاهش وزن می شود، ما معتقدیم کشف این مکانیسم ها به پیشگیری و همچنین طراحی درمان های هدفمندتر در کنار محدودیت کالری و یا با روشهای جایگزین محدودیت کالری کمک می کند.

پروفسور تیلور، گفت: به عنوان یک قاعده کلی، اندازه دور کمر فعلی شما باید با زمانی که 21 ساله بودید، یکسان باشد. اگر نمی توانید شلوارهای قبلی خود را بپوشید، چربی زیادی را حمل می کنید و بنابراین در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ، قرار دارید، حتی اگر اضافه وزن نداشته باشید.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-09-people-weight-diabetes-remission.html